Utstillinger

14.05 – 05.06 2022

Kristin Bye

Kristin Bye bor og arbeider i Trondheim. Hun har sin utdannelse fra Hogeschool Zuid, Academie Beeldende Kunsten Maastricht.

Bachelor i Produktdesign med fordyping i Tekstil formgiving/ Tekstil design 2001-2005

Om utstillingen i Levanger Kunstforening skriver Kristin Bye:

«Hvordan påvirker filten og de vekslende formene utstillingslokalet? Hva gjør filten, som har egenskaper utover det estetiske, med lyden i et slikt lokale? Hvordan påvirkes lydbildet..dempet? Og hva gjør det med oss? I en kaotisk og travel hverdag med støy, forstyrrelser og uro, det urbane liv….kanskje er det det vi trenger…dempe støyen….på vei mot stillhet.

På kunstakademiet i Maastricht ble jeg kalt «byggeren». Når jeg skaper nye verk, benytter jeg meg av former og ser på de som byggeklosser som skal passe sammen. Alt levende har en bestemt form og oppbygning som består av små partikler/organismer eller celler av organiske former. De igjen utgjør en helhet. Jeg bruker det samme utgangspunktet når jeg designer. Er på søken etter den ultimate form…en slags grunnform.

Jeg er sterk inspirert av nordisk natur, det dynamiske og stadig vekslende. Med skulpturelle strukturer, enkle organiske former og rike relieff, får kunsten et tredimensjonalt uttrykk. Organiske former inspirert av nordisk natur som en kontrast i det urbane, harde landskap.»

Utstillingsåpning
14. mai kl. 13.00
i Middelskolebygget, Kirkegata 11, Levanger.
Kaféen er åpen fra kl. 12.00

Maleri
26.02 – 19.03 2022

Over i gamlehusa

Eirik Moldestad Halvorsen fra Drangedal, nå bosatt i Trondheim, maler «figurative bilder fra et langsomt liv».  Han er utdannet innen biologi, historie og filosofi på NTNU, og har også en bachelorgrad fra Kunstakademiet i Trondheim. Han har tidligere stilt ut flere ganger på Høstutstillingen og Trøndelagsutstillingen.

Jeg maler bilder fra et liv, et liv preget av tomhet og vemod. Uttrykket er stille, avmålt og nedstemt, men likevel lett i formen. Jeg beskriver et sted i Norge, i utkanten. Her befinner det seg en person, og han virker å tilbringe det meste av tiden alene. Alene i naturen. Alene i huset. Alene med tidsligheten og forgjengeligheten.

I Levanger kunstforening vil jeg stille ut malerier jeg har jobbet med den siste tiden. Det vil være bilder med ulike perspektiver og format, men som skal fungere sammen i en helhet.  Disse maleriene ser jeg som å være deler av et langtidsprosjekt hvor jeg utvikler mitt kunstneriske univers gjennom å lage serier og utstillinger med økt dybde og substans.

I forlengelsen av dette har jeg, med støtte fra NKF, fått muligheten til å utforske hvordan oppfattelsen av visuell kunst kan påvirkes i utstillingsrommet ved bruk av lyd og musikk. Jeg vil til maleriutstillingen i Levanger kunstforening derfor lage en lydinstallasjon. Denne skal imidlertid være mer en del av rommet enn et eget verk, og vil i hovedsak bestå av et bord med en radio som spiller lav musikk. Musikken er spilt inn av ulike musikere til denne radioen spesifikt.

Utstillingen åpner lørdag 26. februar kl. 13.00 i våre lokaler i Middelskolebygget, Kirkegata 11, Levanger.

Mitt rike

Tidligere utstillinger